duminică, 25 martie 2018

Florin Chilian - "Sunt singurul om pe care-l cunosc"


Florin Chilian - "Sunt singurul om pe care-l cunosc"

de Dana Ciobanu Vineri, 25 februarie 2005

Se acomodeaza rapid in conversatie. L-am prins – spune el – "intr-una din zilele alea" care nu-i plac fiindca incep devreme, dar nu si-a ratacit abilitatea de a rasuci dialogul spre unde vrea el. Oboseala il tradeaza, ticul verbal "problema e asa" apare din cand in cand. Aparent, nu-si cauta cuvintele.

Jurnalul National: De ce "Cantecul avocatului" e abia la numarul 9?
Florin Chilian: Lumea e proasta, iubi! Problema e asa: discul meu se cheama "10 porunci. Raport despre starea natiunii 1989-2004. Primul pas". Si primul pas e cel care, de fapt, rezolva toata problema. A noua porunca e "Sa nu minti" si se numeste "Cantecul avocatului". In esenta, reda ceea ce a scris Eminescu in "Jurnalistica" lui despre avocati.

In cantecul asta e vorba despre cei care reusesc in viata... Nu neaparat mincinosii, ci si aia care sunt nascuti din parinti-frati, aia care au o relatie mult prea personala cu manuta, desi au depasit varsta stagiului militar. Uita-te la clasa noastra politica! Am sentimentul ca toti politicienii nostri sunt nascuti, fara exceptie, din parinti-frati. Altfel, Romania avea alt loc in Europa.

Crezi ca fanii acestei melodii inteleg versurile?
Eu stiu ca nu le inteleg. Problema e asa: sunt formule de succes, pe care eu le vand la toti gratis. Fac refren, strofa, refren, strofa, refren, refren, totul sa se incadreze in trei minute si jumatate.

Daca stii reteta succesului, de ce ai mai asteptat patru ani sa cuceresti piata?
Exista un orizont de amorsare. In primul rand, eu cred ca majoritatea directorilor de programe de radio din Romania sunt cretini. Exista civilizatia apropo-ului in Romania in toate, nu numai in muzica. Pe "Iubi" au inteles-o astia si au acceptat-o in sistem abia dupa patru ani de cand a aparut. Sunt niste dobitoci si poti sa ma citezi exact.

Exista un lucru care se dobandeste extrem de greu si se pierde instantaneu: credibilitatea. Sigur ca puteam sa ma duc la tot felul de muci de emisiuni, gen "Imperiul contraataca", "Bulinski" etc., dar am refuzat. Nu am ce cauta in mucii astia.

"Caut proasta cu bani"

Dar nu vrei sa ajungi celebru?
Eu vreau sa-mi iau o insula in Barbados. Ca se face cu celebritatea sau nu, nu ma intereseaza. Dau anunt pe Internet: "Caut proasta cu bani", sa-mi cumpar insula pe numele meu, cu banii ei.

Revin: nu cauti celebritatea?
E o conditie a succesului, nu poti s-o scoti din ecuatie. Celebritate egal succes, egal bani, egal Barbados, egal renuntam la proasta.

Sa ne intoarcem la reteta succesului.
Eu am mai facut pe "Iubi" o piesa, "Cantecul lui Tanase". Structural, ca varianta de vanzare la taraba, e foarte asemanator cu "Cantecul avocatului". Numai ca, neavand resurse, nu puteam sa-l promovez. Mai ales ca am avut niste relatii destul de ciudate cu casele de discuri si mi-am luat pe "Iubi" 4 milioane de lei, in 4 ani.

Am chivernisit suficient din astea 4 milioane ca sa-mi cumpar inapoi drepturile, care au costat vreo 40 de milioane. Si e al meu si il voi reedita in vara pe "Iubi – Interfata la realitate". De vreun an am facut un business, transformand-o pe "Iubi" in SRL. E normal sa caut publicitatea, pentru ca un om a crezut in mine si in muzica mea si mi-am asumat rolul de partas intr-o afacere.

Inclusiv sa fac aproape orice pentru a deveni celebru. Dar nu chiar tot.

Simti ca i-ai luat locul lui Pavel Stratan in nisa asta de muzica "altfel"?
Pana la "termopane", Chilian era o chestie foarte sic. N-o asculta toata lumea. Era un fel de moda pentru elitisti. A ajutat si faptul ca nu se mai gaseste albumul si sper sa nu se mai gaseasca pana il reeditez. In mintea mea nu am nici un raport cu Pavel Stratan.

Ai ascultat vreo piesa a lui?
Am ascultat o data "Amintirile". Mi s-a parut ca e o singura piesa pe album. Eu gandesc altfel muzica. In masina ascult numai ce-mi place: Parazitii, Holograf, Class. Dupa mintea mea, cred ca Pavel Stratan a intrat in star-sistem-ul din Romania fara vina lui. Omul care a avut grija de asta a preluat un pachet, l-a vandut pentru ca era momentul si si-a scos banii.

Nenorocirea e – si n-o spun eu – ca a intrat intr-un con de umbra. Nu cred ca i-am luat locul lui Stratan, pentru ca nu cred ca suntem compatibili ori ca ne-am putea cuprinde unul pe celalalt.

"Am luat decizii extrem de radicale"

O sa devii victima stilului daca albumul tau va prinde la public?
Daca prinde, e numai meritul Carcotasilor, ca numai la emisiunea lor au auzit oamenii de termopanele lui Chilian. Mai am inca doua albume scrise, care asteapta sa fie scoase pe piata: "Rasu’-plansu’" si "Autistul". O sa aveti niste surprize. N-o sa dezamagesc: sunt absolut geniale!

Dar esti absolut modest!
Modestia e pentru caini si pentru prosti. Eu sunt baiat destept: daca ma duci in gara, recunosc trenul si ti-l arat.

Ce-o sa te faci cand o sa fii mare?
Am fost extrem de norocos si, datorita copilariei pe care am avut-o, am luat decizii extrem de radicale impotriva mea. Eram multiplu campion national la ciclism, in clasa a X-a, cand mi-am depus echipamentul si m-am apucat de muzica. Am facut analiza ca n-o sa ajung nicaieri cu bicicleta si, pentru ca nu-mi plac munca si nici scoala in sine, m-am apucat de chitara.

Nici nu ma trezesc dimineata, nici nu-mi rup oasele.

Te faci vinovat de vreun pacat?
Da, de vanitate. Dar am si multe motive sa fiu extrem de mandru. Traitul prin canale nu l-au inventat aurolacii. Nu am putut sa renunt la vanitatea reusitelor pe care le-am avut, desi am plecat in viata cu toate pe naspa. O femeie m-a lecuit de vanitate. De atunci sunt OK. Eu sunt "avocate, avocate" din cantec, pentru ca nu pot sa scriu decat despre mine. Sunt singurul om pe care-l cunosc.

FARA CV. E talentat sau doar are mult noroc? Intrebare la care Chilian nu a reusit inca sa-si raspunda. Cert e ca n-a avut nevoie, pana la cei 36 de ani ai sai, sa-si faca vreodata CV-ul. E in stare sa refuze un purcoi de parale ori, dimpotriva, sa cante "cu bani de-acasa" de dragul unui principiu. Nu-i place nici munca, nici scoala, dar zice ca a petrecut mult timp in biblioteci.

S-a lansat la o varsta "sfanta", la 33 de ani, cu albumul "Iubi – Interfata la realitate". Timp de patru ani, a carat instrumentele lui Vali Sterian, fara sa-i spuna acestuia ca si el canta. Chilian spune ca are experiente de viata de la varsta la care cei mai multi nici nu au amintiri, cum ar fi fuga la bunici, dintr-un camin-internat, pe cand avea vreo 3 ani si jumatate.

A fost campion la ciclism, crupier si inspector la un cazino, dar nu se regaseste decat in muzica.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu